teks bergerak

@ Selamat Datang @ Welcome @ ترحيب @ 欢迎 @ நல்வரவு @ ยินดีต้อนรับ @ Maligayang Pagdating @ ようこそ @ 환영 @ добро пожаловать @ chào mừng @ Benvenuto @ Bienvenue @ boas-vindas @

Wednesday 16 November 2011

Pengenalan Kepada Bidang Arborikultur

Arborikultur dalam bahasa yang mudah adalah satu bidang pengurusan penjagaan pokok (plant health care) dalam konteks pemilihan, penanaman dan pengurusannya sebagai elemen landskap dan komponen taman. Bidang Arborikultur telah berkembang luas di negara-negara maju seperti di Amerika dan di Eropah. Di Malaysia, bidang Arborikultur ini baru diperkenalkan pada tahun 2005 menerusi Program Persijilan Arboris.

Arborikultur merupakan suatu gabungan seni dan sains memilih, menanam dan memelihara pokok besar, pokok renek dan Iain-lain tumbuhan berkayu di persekitaran bandar untuk yang ditanam untuk kebaikan manusia. la merupakan suatu cabang hortikultur di dalam sains tumbuhan. Tumpuan diberikan kepada aktiviti penjagaan sesuatu individu pokok atau kumpulan kecil pokok-pokok, berbanding dengan pengurusan hutan bandar yang fokus utamanya lebih kepada pengurusan kumpulan pokok-pokok yang lebih besar melalui amalan arborikultur & silvikultur. Arborikultur diasaskan daripada penyelidikan dan pembangunan, serta bersandarkan biologi pokok.
Arborist merupakan individu yang dilatih secara profesional tentang seni dan sains menanam, memelihara dan menjaga pokok sebagai satu unit. Arborist berkongsi pendapat tentang fungsi pokok dengan Iain-lain professional dan melihat pelbagai kelemahan di dalam aspek perancangan, pelaksanaan dan pemantauan pembangunan projek landskap pada masa kini.

Arborikultur mampu menawarkan pelbagai bentuk perkhidmatan dan kepakaran dalam penjagaan pokok kepada masyarakat daripada golongan professional sehinggalah kepada pembuat dasar. Berdasarkan kepada status terkini tahap penjagaan pokok dan isu-isu semasa yang berkaitan, peranan arborist di dalam pembangunan landskap dan pengurusan hutan bandar amat diperlukan.

Piawaian industri penting bagi mengukur kualiti dan prestasi amalan arborikultur. Malaysia belum mempunyai piawaian industri yang berkaitan berbanding dengan negara-negara maju. Isu-isu keselamatan semasa menjalankan kerja penjagaan pokok, prestasi amalan kerja, kualiti pokok-pokok daripada tapak semaian serta kompetensi individu yang menjalankan kerja penjagaan pokok memerlukan piawaian secara khusus di bidang berkaitan.

No comments:

Post a Comment